Facebook-ryhmä vs. Facebook-sivu – mitä eroa niillä on?

Olen ollut pitkään mukana yhdistysmaailmassa. Yhdistykset käyttävät Facebook-ryhmiä ja -sivuja eri tarkoituksiin. Minulta on kysytty usein, miksi yhdistyksellä voi olla sekä ryhmä että sivu. Yhdistysten jäsenet haluavat tietää esimerkiksi kummassa paikassa he itse voivat julkaista. Siksi haluan nyt tässä kertoa mitä eroa näillä kahdella asialla on.

Tunnistaminen

Facebook-sivun ja Facebook-ryhmän tunnistaa yksinkertaisemmin osoitteesta, joka on selaimen osoitekentässä. Minun sivuni osoite on: facebook.com/heidihaatajaoy. Jos minä olisin perustanut keskusteluryhmän, sen nimessä olisi sana group. Esimerkiksi näin: facebook.com/group/heidihaatajaoy.

Kun menet Facebook-ryhmään, näet ryhmän nimen alla sanan RYHMÄ. Siinä kerrotaan myös, että onko ryhmä JULKINEN vai YKSITYINEN. Julkisen ryhmän kirjoitukset näkevät ihan kaikki Facebookissa olevat. Yksityisen ryhmän kirjoitukset näkevät vain ryhmän jäsenet. Muista siis aina ryhmän julkisuusasetukset, kun julkaiset ryhmään asioita. Jos yhteisöllä on paljon sisäistä keskustelua, joka voi olla kritiikkiä täynnä, kannattaa perustaa tätä varten yksityinen ryhmä.

Tykkääminen ja liittyminen

Facebook-sivusta voi tykätä halutessaan.  Tykkääminen tapahtuu siten, että klikkaat peukalon kuvaa, joka muuttuu siniseksi tykkäämisen jälkeen. Tällöin sinä saat Facebook-seinällesi tämän sivun julkaisuja. Tuosta peukalosta voi myös tunnistaa hyvin sen, että olet Facebook-sivulla. Joskus sivut nimetään henkilön mukaan, jos kyseessä on julkisuuden henkilö. Tässä tapauksessa voi äkkiä luulla, että kyse on henkilökohtaisesta profiilista. Henkilökohtaista profiiliakin voi seurata, jos henkilö on niin sen määritellyt, mutta vain sivusta voi tykätä.

Ryhmistä ei voi tykätä vaan niihin pitää liittyä, jos haluat osallistua ryhmän keskusteluun. Jos et ole vielä ryhmän jäsen, Liity ryhmään -painike on näkyvillä ryhmän kansikuvan tai nimen alla riippuen siitä, että selailetko Facebookia tietokoneella vai älypuhelimella.

Facebook-sivulla tiedotetaan hallitusti ja Facebook-ryhmässä keskustellaan yhdessä tasa-arvoisesti.

Julkaiseminen

Facebook-sivuille näkyvästi voi julkaista vain sivujen ylläpitäjät. Käyttäjät voivat toki kommentoida julkaisujen alle omia kommenttejaan. Lisäksi joillekin sivuille on jätetty käyttäjille mahdollisuus julkaista sivuilla, mutta tuo julkaisu ei ilmesty etusivulle vaan ilmestyy sivun Yhteisö-välilehdelle. Kaikki yritykset tai yhdistykset eivät halua, että muut julkaisevat sivuilleen mitään, mutta usein tuolla tavalla on helppo vastata asiakkaiden tai jäsenten kysymyksiin.

Ryhmässä kaikki ryhmän jäsenet ovat tasavertaisia ja tasa-arvoisia julkaisijoita. Kaikkien julkaisut näkyvät ryhmän etusivulla. Facebook-ryhmissäkin on ylläpitäjiä ja moderaattoreja, jotka yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan voivat toki poistaa julkaisuja, jos ne ovat asiattomia. Ylläpitäjät myös hyväksyvät ryhmään jäseniä. Joissain ryhmissä on lisäksi käytössä ”ennakkosensuuri” eli moderaattorit tarkistavat julkaisun ennen kuin se julkaistaan ryhmän seinällä.

Mainostaminen

Vain Facebook-sivuilla voi mainostaa! Mainostaminen ei onnistu ryhmissä tai yksityisessä profiilissa.

Miksi Facebook-ryhmien julkaisut näkyvät niin hyvin?

Tuntuuko sinusta siltä, että näet yleensä vain kavereiden julkaisuja tai ryhmien postauksia sekä mainoksia, mutta et näe juuri koskaan seuraamasi sivuston postauksia? Monet ovat sanoneet, että tieto tulevasta tapahtumasta on tullut näkyville seinällesi vasta sitten, kun tapahtuma on ohi. Ja se kyllä harmittaa!

Tämä johtuu siitä, että Facebook haluaa, että sinä näet enimmäkseen perheesi ja verkostosi tavallisia julkaisuja ja vähemmän yritysten ja organisaatioiden julkaisuja niiden sivuilla. Jos sinulla on paljon aktiivisia kavereita, jotka ovat esimerkiksi Ei menny niinku Strömsössä -ryhmässä tykkäämässä ja kommentoimassa julkaisuja, niin sinä sitten näet helpommin seinälläsi nämä kavereidesi puuhat.

Jos sivuston julkaisu halutaan näkyville mahdollisemman laajasti, siihen pitää panostaa euroja. Facebook haluaa yritysten ja yhdistysten mainosrahat.

Perustavatko nyt sitten yritykset keskusteluryhmiä Facebookiin? Voisihan sitä perustaa, mutta ryhmän pitää olla sellainen, johon ihmiset oikeasti haluavat liittyä ja jossa he ovat luonnollisesti aktiivisia. Hiljainen seuraaminen ei auta yritystä. Monet yrittäjät ja yhdistykset haluavat myös osansa ryhmien suosiosta. Eri paikkakunnilla on omia Puskaradioita Facebookissa. Ne ovat ryhmiä. Osassa ryhmistä ”mainostaminen” on kielletty eli yritykset eivät voi sinne julkaista mitään, mutta osassa ne ovat sallittuja. Näkyvyyttä haetaan myös tekemällä ”Facebook-arvontoja”, jossa haetaan sivustolle lisää seuraajia. Seuraajien määrällä tosin ei enää ole kovinkaan paljon merkitystä näkyvyydelle.

Toivottavasti tämä kirjoitukseni selvensi hieman mitä eroa on Facebook-ryhmällä ja -sivulla. Minullakin on Facebook-sivu. Minun mielestäni on kuitenkin tärkeää, että yrityksiltä ja yhdistyksiltä löytyy Facebook-sivu. Facebook-sivu toimii nimittäin myös käyntikorttina, josta tarvittaessa löytyvät ajankohtaiset asiat, ja sivu on hyvä olla olemassa sitä varten, kun tulee tarve markkinoida tuotetta, palvelua tai tapahtumaa.

Minulta löytyy myös Instagram -tili löytyy. Sosiaalisen median linkit löytyvät tältä sivulta. Käy tykkäämässä niistä, mutta varmimmin tiedon minun uusista blogikirjoituksista saa tilaamalla uutiskirjeeni tai verkostoitumalla kanssani LinkedInissä. Näin se vain nyt on.

LinkedIn-näkyvyydestä kirjoitin kirjoituksen jo aiemmin. Jos tuo maailma kiinnostaa, linkki tuohon bloggaukseen löytyy täältä.