LinkedIn -verkostoista ja social sellingistä puhutaan nykyään paljon. Tässä on aito kuvakaappaus tämän verkkosivun Google Analytiikka -tiedoista ajalta 8.1.2020 – 10.1.2020. Sain kotisivuilleni näin paljon uusi kävijöitä pelkästään sosiaalisen median kautta ilman maksettuja mainoksia.
Kolmen päivän kävijöiden määrä on yhteensä 835. Alkuluku oli 0. Uskon, että tämä oli yhden ja ainoan LinkedIn -postauksen ansiota. Siitä tarkemmin bloggauksen lopuksi.
Minulla on ollut www.heidihaataja.fi kotisivujen Google Analytiikka käytössä joulukuusta 2018 lähtien. Kotisivuni ovat toimineet enimmäkseen henkilökohtaisena käyntikorttina. Perustin yrityksen 1.1.2020 ja päätin muokata näistä sivuista yritykseni nettisivut. Olisin toki voinut tehdä toisinkin, mutta näin päätin kuitenkin. Nyt vain olisi saatava sivuilleni kävijöitä.
Yrittäjyys
Olin haaveillut yrittäjyydestä noin viisi vuotta, mutta lopullisen päätöksen tein todella äkkiä. Minä olin jo aiemmin hankkinut yrittäjyyden tukitaidot. Osaan tehdä liiketoimintasuunnitelman, budjetoida, tehdä kirjanpitoa, laskuttaa, hoitaa reskontraa ja ymmärrän verotuksellisia seikkoja sekä hoitaa oman markkinointini. Nyt, kun liikeideakin vihdoin kirkastui, päätin ryhtyä täysaikaiseksi yrittäjäksi. Ehdin olla yli vuoden työttömänä.
Kun jäin työttömäksi syksyllä 2018, päätin ryhtyä aidosti aktiiviseksi LinkedInissä. Olin jo valmiiksi aktiivinen Facebookissa ja Twitterissä, mutta nyt halusin keskittyä todella löytämään unelmieni työpaikan ja uran. Olen jo pitkään suorastaan rakastanut verkostoitumista, koska sitä kautta löytää uusia ihania ihmisiä ja ideoita sekä mahdollisuuksia. Olen aiemmin verkostoitunut pääsääntöisesti yhdistysten ja Facebookin kautta. Olen huomannut nyt, että sosiaalisen median parhaimpia ja hyvätuulisimpia paikkoja on LinkedIn.

Yllä oleva on kuvakaappaus Shield -palvelusta, jonka otin testattavaksi 10 päiväksi maksutta. Tuon palvelun löysin tietenkin LinkedInistä Tomi Kaukisen kautta. Tässä mainiossa blogiartikkelissa hän kertoo tarkemmin mikä Shield on.
Tuo käyrä kuvaa kuinka minun kontaktien määrä on kasvanut vuodesta 2012 lähtien. Minulla on nyt 1670 kontaktia. Suurin osa kasvusta on tapahtunut syksyn 2018 jälkeen. Miten tämä tapahtui?
Aikavälillä 1.8.2018 – 15.1.2020
- kommentoin johonkin postaukseen lähes joka päivä (1827 kommenttia).
- postasin pari kertaa kuussa aluksi, nyt pari kertaa viikossa (184 postausta).
- tykkäilin ja reagoin muiden postauksiin (4054 tykkäystä).
- painoin connect -nappulaa, kun kohtasin mielenkiintoisen ihmisen. Yleensä laitoin myös mukaan saatteen, että miksi haluan verkostoitua ja kerroin kuka olen. Mutta hyvin usein myös en laittanut, koska en yksinkertaisesti ehtinyt. Välillä ihmiset tekevät palvelussa verkostoitumistempauksia, jolloin verkostoidutaan urakalla. Lisäksi hyväksyin verkostooni lähes kaikki pyynnöt paitsi ne, joita epäilin ulkomaalaisiksi feikkitileiksi.
- aloin julkaista LinkedIn-artikkeleja.
Tällaisia syitä löysin, kun vähän aikaa asiaa pohdin. Yksi tärkeä asia on kyllä julkaisujeni sisältö, mutta niiden tasoa olen jäävi arvioimaan.
Tärkeitä neuvoja
Ole aito, oma itsesi. Höpötä tässäkin somessa omana itsenäsi. Keskustele vähän samalla tavalla kuin vaikkapa työpaikalla, mutta silti juuri omalla tavallasi. LinkedInissä on mukavaa positiivinen ja kannustava ilmapiiri, vaikka välillä keskustellaan myös vaikeista ja vakavista asioita.
Älä kerää ihmisiä vain hiljaisesti. Älä klikkaile connect-nappulaa koko ajan kuin olisit ilmoitustaululla keräämässä käyntikortteja taskuusi. Tutustu ihmisiin samalla tavalla kuin missä tahansa muussakin tilanteessa, kun mennään uuteen verkostoon. Joskus ei ehkä aina keksi mitään sanottavaa, mutta ehkä sanottavaa ilmestyy myöhemmin. Hymyilläkin voi. Siellä ovat hymiöt käytössä. LinkedIn on nykyään sosiaalinen media, jossa keskustellaan paljon. Moni varmasti enimmäkseen lukee juttuja ja tykkäilee, mutta sosiaalisen median sisällön muodostavat kuitenkin ihmisten keskustelut.

Tässä on nyt se LinkedIn-postaus, joka räjäytti potin tai lähti lentoon, vaikka ehkä parempi julkaisuajankohta olisi ollutkin arkiaamu eikä myöhäinen torstai-ilta. Mutta en millään malttanut odottaa, kun olin saanut Patentti- ja rekisterihallitukselta varmistuksen, että yrityksen nimeksi oli rekisteröity Heidi Haataja Oy ja aputoiminimeksi oli mennyt läpi Kotisivukonsultti. Muutin tittelini. Hihkuin intoa, ja se nähtävästi näkyi postauksesta. Kyseinen postaus on saanut tähän mennessä (16.1.2020) 70974 näyttöä! Huikea luku! Toki julkaisin uutisen myös Facebookissakin, ja se näkyy kyllä Analytiikan tuloksissakin.
8.1.2020 – 10.1.2020 kotisivuni uudet käyttäjät tulivat seuraavista kanavista:
Default Channel Grouping
Social 465 (LinkedIn 307, Facebook 174)
Direct 337
Organic Search 23
Referral 1
Yhteensä 826 uutta käyttäjää (kaikkia kävijöitä oli siis 835)
Epäilen muuten, että kaikki tuon Direct-kanavan käyttäjätkin kuulivat asiasta somessa, mutta ehkä kopioivat osoitteet ja liittivät sen selaimen ikkunaan. Todennäköisempi syy on se, että he tulivat kännykän LinkedIn- tai Facebook -appin kautta. Silloin tieto ei välity Google Analytiikkaan ilman kikkailuja.
Seuraavat askeleet
Mitä sitten vaikka ilmoitukseni näki yli 70000 ihmistä? Joku voi ajatella, että kovin pieni osa heistä kuitenkin tuli kotisivuilleni. No, ehkä he eivät tulleet tuolloin, mutta saattavat tulla myöhemmin. Mutta yksi tärkeä ihminen sieltä kuitenkin saapui. Minun ensimmäinen asiakkaani. Ja hänestä olen kiitollinen ja innoissani!
Seuraava vaihe on se, että minä ryhdyn tuottamaan tänne blogiini lisää hyödyllistä materiaalia, jotta tänne tultaisiin käymään uudestaan sivuillani. Jossain vaiheessa olisi vallan mukavaa, että monesta kävijästä tulisi asiakas, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa. Siihen tarkoitukseen voi nettisivuille voi laatia kaikenlaisia lisätoimintoja, joista kerron myöhemmin. Voitte myös etsiä lisätietoja hakusanalla: konversio-optimointi.
Hakukoneet myös tykkäävät, kun sivuilla on paljon tuoretta tekstiä. Bloggaamiseen neuvoja löytyy Tiia Konttiselta. Itse en aio opettaa bloggaamista, koska Suomesta löytyy jo näin hyvä blogivalmentaja. Kotisivukonsulttina voin suositella tutustumaan Tiian tarjontaan.
Toivottavasti tämä kirjoitus kannusti etenkin yrittäjiä aktivoitumaan LinkedInissä sekä tarjosi uutta tietoa ja mietittävää muillekin.
Varaa minulta maksuton 30 minuutin konsultaatio.
Voin kertoa lisää esimerkiksi social sellingistä. Lisätietoja Palvelut -sivuilta. Yhteystiedoista löytyy sähköposti ja puhelinnumero.
Ps. Jos et vielä tiedä kuka minä olen, lue edellinen postaukseni. Seuraavassa postauksessa kerron lisää tästä Kotisivukonsultti -liikeideastani.